onsdag den 27. oktober 2010

“En elefant kom marcherende…”

IMG_1691

 

Den har været længe undervejs, men her er den , min elefant! Jeg synes den er blevet ret sød.

Den er lavet i forbindelse med Mia's blogudfordring så se mere der. :-)

Den er stærkt inspireret af “Sebra”, som I nok kan se.

 

Jeg har tænkt at den senere også skal have en plade med hjul og snor, og så er det en julegave til min datter. To fluer med et smæk, smart ikk. ;-) Og så istedet for en Lille-Per elefant bliver det til en Sofie-Elefant!

elefant

Anette spurgte engang til hvordan jeg havde lavet mine hæklede bogstaver. Bogstaverne og elefanten er lavet ud fra samme princip.      Så her er så hvordan jeg “laver en opskrift”:

mønster

Jeg tegner på et stykke ternet papir og så tæller jeg ellers firkanter. En firkant = 1 fm. Sådan ca. ½ firkant er enten en indtagning eller udtagning. Og så er det ellers bare at prøve sig frem og rette lidt til undervejs.

 

Min første DIY kommer her. Håber I får glæde af den!

Opskrift på Sofie-elefant.

Jeg har brugt:

· økologisk bomuldsgarn (købt i kvickly) som passer til pind 4.

· Bomuldsgarn som passer til pind 2½-3 (lagt dobbelt, det ”røde” ved ørene)

· Sort broderigarn

· Hæklenål nr. 3½

· Stor sy nål

HVER RÆKKE AFSLUTTES MED EN LUFTMASKE!

L= luftmasker

Fm= fastmasker

Km= kædemasker

h-st= halvstangmasker

st= stangmasker

 

Kroppen: (2 stk)

1. 28 l

2. 2 fm i første l + 27 fm – 29 fm i alt

3. 27 fm + 2 fm i hver af de to sidste fm – 31 fm i alt

4. 2 fm i hver af de to første fm + 31 fm – 33 fm i alt

5. 33 fm + 2 fm i sidste fm – 34 fm i alt

6. 34 fm

7. 34 fm + 2 fm i sidste fm – 35 fm i alt

Første ”hul” starter nu.

8. 2 fm i første fm + 24 fm – 26 fm i alt

9. 26 fm

10. 2 fm i første fm + 23 fm + 2 sidste masker hækles sammen til 1 fm - 26 fm i alt

11. spring først fm over hvorefter 24 fm + 2 fm i sidste fm - 26 fm i alt

første ben starter.

12. 26 fm + 12 l

13. 38 fm

14. 38 fm

15. 37 fm + 2 fm i sidste fm – 39 fm i alt

16. 39 fm

17. 38 fm + 2 fm i sidste fm – 40 fm i alt

18. 40 fm

19. 40 fm

20. 2 første fm hækles sammen + 38 fm – 39 fm i alt

21. 39 fm

Andet ”hul” starter.

22. 29 fm

23. 29 fm

24. 29 fm

25. 27 fm + 2 sidste fm hækles sammen – 28 fm

26. 28 fm

27. 28 fm

28. 28 fm

29. 28 fm

Andet ben starter.

30. 28 fm + 10 l

31. 36 fm + 2 sidste fm hækles sammen – 37 fm i alt

32. 37 fm

33. 37 fm

34. 2 første fm sammen + 35 fm – 36 fm i alt

35. 36 fm

36. 36 fm

37. 34 fm + 2 sidste fm hækles sammen – 35 fm i alt

38. 2 første fm hækles sammen derefter hækles de to næste fm ligeledes sammen + 31 fm – 33 fm i alt

39. 29 fm + næste 2 fm hækles sammen derefter hækles de to sidste fm ligeledes sammen – 31 fm i alt

40. 31 fm

Tråden klippes og trækkes igennem.

 

Maven og det inderste af benene: (Det der ligner et H)

1. 29 l

2. 28 fm

3. 28 fm

4. 28 fm

5. 28 fm

6. 28 fm

7. 28 fm

8. 28 fm

9. 28 fm

10. 28 fm

11. 10 km +8 fm

12. 8 fm

13. 8 fm

14. 8 fm

15. 8 fm

16. 8 fm + 10 l

17. 18 fm + 10 l

18. 28 fm

19. 28 fm

20. 28 fm

21. 28 fm

22. 28 fm

23. 28 fm

24. 28 fm

25. 28 fm

Tråden klippes og trækkes igennem.

 

Øre: (2 stk)

1. 6 l

2. 5 fm

3. 2 fm i første fm + 3 fm + 2 fm i sidste fm – 7 fm i alt

4. 7 fm

5. 2 fm i første fm + 2 fm + 2 fm i næste fm + 2 fm + 2 fm i sidste fm – 10 fm i alt

Klip og træk tråden igennem. Skift farve

Nu skal du hækle rundt om det du har hæklet

6. 20 fm ( 2 fm i hvert hjørne)

7. 24 fm (2x2 fm i hvert hjørne)

8. 28 fm (2x2 fm i hvert hjørne)

9. 32 fm (2x2 fm i hvert hjørne)

10. 36 fm (2x2 fm i hvert hjørne)

Klip og træk tråden igennem.

 

Øje: (2 stk)

1. 2 l

2. 8 fm i anden l

3. gentag *1 fm + 2 fm i næste fm*4 gange – 12 fm i alt.

Skift farve

4. gentag *1 fm + 2 fm i næste fm* 6 gange – 18 fm i alt.

5. 2 fm i næste fm + 1 fm + 1 h-st + 2 h-st i næste fm + 2 st + 1 st og 1 h-st i næste fm + 2 h-st + 2 fm + 1 km. (man når ikke hele vejen rundt om øjet.)

Klip så der er en lang hæfte tråd (til at sy øjet på elefanten) og træk tråden igennem.

Men sort garn syes pupillen på øjet.

(række 5 er måske lidt indviklet men håber I kan forstå det.)

 

Hale:

1. 11 fm

2. 10 km tilbage.

Kroppen og underkroppen syes sammen og fyldes. Derefter syes øre og øjne på og der syes ”negle” på fødderne. Og så har du en elefant. :-)

33 kommentarer:

  1. Hvor er den bare blevet go`
    Dejligt du deler opskrift,den skal helt sikkert afprøves.
    Julie

    SvarSlet
  2. Nøj hvor er den flot - og kær! Flot du selv har lavet opskriften!

    Kh Rikke

    SvarSlet
  3. hvor er den bare blevet fin :)
    Dejligt du fik den gjort færdig når det er sådan en god ide du havde :)
    KH Micha

    SvarSlet
  4. Hold K... hvor er den lækker. Tak fordi du deler opskriften, ligger den i stakken af ting jeg gerne vil lave engang.

    SvarSlet
  5. Hej Lea.

    For hulen da du er hæklesej, jeg må virkelig bøje mig i støvet og rose dig. Hvor er den bare sød, Sofie-elefanten :o) Jeg er endnu engang meget imponeret over hvordan du laver dine opskrifter. Det ser legende let ud, men jeg er nu glad for, at du har lavet din første DIY, for jeg er ikke sikker på, jeg har tålmodigheden til at udarbejde mønstre :o)

    Hækleros fra mig til dig, søde Lea.

    Kh Lunde.

    P.S: Tak for linket forresten :o)

    SvarSlet
  6. Hvor er I søde. Dejligt med tilbagemeldinger! :-)
    Hvis I prøver opskriften, må I meget gerne melde tilbage om den fungere, eller hvis I har spørgsmål. Det er jo min første DIY. ;-)

    SvarSlet
  7. Hej hækloman!
    Den er meget sød din elefant!
    Kram Lone

    SvarSlet
  8. Hvor er det en sød elefant. Har et eller andet med elefanter (har flere i træ til at stå omkring i stuen!). Men tror dog den er lidt for svær for mig.

    SvarSlet
  9. Super opskrift .. Nu har jeg min egen elefant

    SvarSlet
  10. Hvor er den sød!!

    Har du nogen ide om, hvor meget garn, der er blevet brugt?
    Og evt nogle mål?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er 18 cm høj og 16 cm lang.
      Jeg kan ikke huske det præcis men tror der er brugt ca 2 nøgler garn alt i alt!

      Slet
  11. Hejsa,
    Den er bare super god! Er helt vild med den.
    Lige som du, har jeg en liste over links til diy´s jeg gerne vil igennem, dog ikke alle skrevet ned endnu, men pt. ligger denne øverst på min liste, jeg har selvfølgelig linket tilbage til dig :)
    Og kommer jeg helskindet igennem, skal jeg nok huske at linke i indlægget også

    Kan du have en god dag

    SvarSlet
  12. Tak for en god opskrift, jeg er selv i gang med nummer to elefant, hvis du skulle have lyst til at se mit eksemplar er den lige her...

    http://trinelykke.blogspot.dk/2013/06/diy-dette-er-ikke-en-sebra.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er mit gudbarn blevet begavet med en endnu elefant i mint og lilla, jeg har vist den lige her:
      http://trinelykke.blogspot.dk/2013/06/infant-nar-tusnelda-invitere-til.html

      Endnu en gang tak for opskriften!

      Slet
  13. Den er fantastisk din DIY, sikke en sød elefant. Jeg har lavet et link til din blog på min egen blog, håber det er ok. Du kan se min lille elefant på: http://spirenidag.blogspot.dk/2013/06/min-lille-elefant.html

    SvarSlet
  14. Helt vildt imponerende DIY, du har lavet! Min kusine og jeg har hver lavet en udgave af den fantastisk søde elefant på vores blog - du kan se dem her: http://garnkusserne.blogspot.dk/2013/06/sebraplagiat-en-sd-hklet-elefant.html og her: http://garnkusserne.blogspot.dk/2013/05/en-elefant-til-ida.html
    Venligst,
    Isabella.

    SvarSlet
  15. Tusind tak for alle jeres tilbagemeldinger! Og hvor er der bare kommet mange skønne elefanter til, rundt omkring. Fedt at min DIY kan bruges! Og tusind tak for alle links! :-)

    SvarSlet
  16. Tak for deling af opskriften. Den er super fin :) - har lige lagt min op på min blog: peniille.blogspot.dk og har selvfølgelig linket til din side med opskriften :)

    SvarSlet
  17. Hejsa, jeg er temmelig ny indenfor hækleri og er forsøger mig nu med den søde elefant. Jeg er nu igang med maven og det inderste af benene punkt 11. Jeg er usikker på, hvad det første stykke jeg har lavet er? Er det et af benene eller er det maven? Skal jeg lave kædemaskerne lige ud fra det stykke jeg har hæklet eller skal jeg tilbage nedad? Håber spørgsmålene giver mening...
    Mvh Karin

    SvarSlet
  18. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  19. Undskyld men skrev forkert.. så prøver lige igen.. de der tal fra 1 til 40 det er et stykke ud i et.. det jeg har forsøgt at lave ligner ikke noget til en elefant.. kan du hjælpe mig ? Knuz Diana

    SvarSlet
  20. Tusind tak for en rigtig god DIY! Jeg har hæklet 2 elefanter og har netop lagt dem på min blog med link til din side. De kan ses her: www.lutterlykke.dk

    SvarSlet
  21. I række 4 i kroppen, er der 31 masker men skal bruge 33, er der noget jeg har misforstået? 😉

    SvarSlet
  22. Tusinde tak for en fantastisk diy!
    Elefanten er lavet og næsten klar til min datter, dog mangler jeg den fine dusk på halen, som jeg synes er et must, jeg kan bare ikke helt finde ud af hvordan du har gjort!?

    SvarSlet
  23. SKØN elefant - og opskrift! TAK for den :-)

    Jeg har linket til dig ovre fra min blog, lige her:

    http://garngrammatik.dk/gratis-haekleopskrifter/nemme-haekleopskrifter/haeklet-bodil-elefant/

    Kærlig hilsen og god jul!
    Louise

    SvarSlet
  24. Mange tak for opskriften ! super god og virkelig bedårende :)
    Hiilsen Josefine
    Hvis du vil se min udgave, er den her på min blog :)
    www.minkreativeverden.dk

    SvarSlet
  25. even with translation there is something i do not understand. could you possibly better explain this part:
    EACH LINE ENDS WITH AN AIR MASK!
    L = Masks

    Fm = fixed masks

    Km = the chain stitches

    h-st = half seaweed masks

    tr = rod mesh

    smartmcs@bellsouth.net

    SvarSlet
  26. Er ved at hækle den I stofgarn / zpagetti garn. Den bliver super flot... Tror jeg.... har hæklet de ene side som sagtens bruges som gulvtæppe. Den er kæmpe stor. Tusind tak for en fed opskrift ☺

    SvarSlet
  27. Er ved at hækle den I stofgarn / zpagetti garn. Den bliver super flot... Tror jeg.... har hæklet de ene side som sagtens bruges som gulvtæppe. Den er kæmpe stor. Tusind tak for en fed opskrift ☺

    SvarSlet
  28. Wat een mooie olifant! bedankt voor eht delen van het patroontje

    SvarSlet
  29. Ved halen
    Skulle der stå Luftmasker i stedet for fast masker eller skal man lave 11 luftmasker så 11 0 fastmasker + en luft til at vende og så 10 kæde?

    SvarSlet
  30. Es un patrón precioso. Me ha encantado poder tejerlo. Gracias por compartir

    SvarSlet